شبکه مدرسان فناوری نانو
شبکه مدرسان نانو به عنوان یکی از بخشهای بنیاد آموزش فناوری نانو، با هدف شناسایی و رشد افراد متخصص و توانمند در دو حوزه فناوری نانو و تدریس و تسهیل شرایط فعالیت این افراد، از سال 1390 شکل گرفت. رویکرد شبکه ایجاد بستری برای آموزش و ترویج علم و فناوری نانو در ایران توسط اعضای شبکه است. افرادی که گواهی توانمندی تدریس نانو را از بنیاد آموزش فناوری نانو دریافت کردهاند، به عنوان مدرس نانو، به عضویت شبکه درمیآیند.
گواهی توانمندی تدریس نانو طی آزمونها و ارزیابیهای مشخص، به افراد توانمند و علاقهمند اعطا میشود و داوطلبان در صورت کسب حدنصابهای لازم، میتوانند گواهی توانمندی تدریس را در سه تراز الف، ب یا ج و در دو زمینه (دانشآموزی) و/یا (دانشجویی و صنعتی) دریافت کنند.
آزمونهای توانمندی تدریس نانو دو بار در طول هر سال تحصیلی برگزار میشوند؛ یکبار همزمان با مسابقه ملی فناوری نانو و یک بار به صورت آزمونهای مستقل توانمندی تدریس.
این آزمونها به صورت دو مرحلهای برگزار میشود؛ در مورد مسابقه ملی فناوری نانو، اولین مرحله همان مسابقه ملی فناوری نانو است. در مورد آزمونهای مستقل، اولین مرحله یک آزمون علمی - تئوری در زمینه فناوری نانو با سرفصلهای نانوساختارها، روشهای ساخت و سنتز نانوساختارها، تجهیزات و روشهای مشخصهیابی و آنالیز، و کاربردهای فناوری نانو است که به صورت حضوری یا آنلاین و در قالب آزمون تستی یا تستی-تشریحی برگزار میشود؛ داوطلبینی که در مرحله اول، حدنصاب علمی لازم را کسب کرده باشند، وارد مرحله دوم میشوند.
مرحله دوم مصاحبه تدریس است که به صورت آنلاین یا حضوری برگزار میشود؛ طی جلسه مصاحبه، شرکتکنندگان در یک مدت زمان مشخص، به آموزش/تدریس یک موضوع خاص در زمینه فناوری نانو، با شرایط از پیش اعلام شده، میپردازند و داوران حاضر در جلسه مصاحبه، بر اساس شیوه تدریس و پاسخ داوطلب به سؤالات داوران، و باتوجه به شاخصهای مصاحبه (سه شاخص تسلط بر محتوای علمی، مهارتهای فردی، و مهارتهای کلاسداری)، توانمندی تدریس، تراز تدریس و زمینه تدریس فرد را مورد ارزیابی قرار میدهند.
نتایج آزمون مرحله اول تأثیری بر روی امتیازات جلسه مصاحبه ندارد و مرحله اول صرفاً ورودی مرحله مصاحبه است و امتیازات کسب شده در جلسه مصاحبه، تعیینکننده شرایط نهایی داوطلب است.
داوطلبانی که امتیازات لازم را در جلسه مصاحبه کسب کنند، گواهی توانمندی تدریس را دریافت میکنند؛ مدرسان نانو بر اساس مشخصات گواهی تدریس خود، میتوانند با نهادهای ترویجی فعال در بخش دانشآموزی، دانشجویی یا صنایع مختلف، در برگزاری رویدادهای آموزشی-ترویجی همکاری داشته باشند.
مدت اعتبار این گواهی دو سال از تاریخ صدور آن است و در صورت فعالیت کافی مدرسان در بازه اعتبار گواهی، مدت زمان اعتبار آن تمدید میشود.
تا پایان سال 1400، 103 مدرس نانو با گواهی فعال، عضو شبکه مدرسان بودهاند؛ از این میان 9 نفر دارای گواهی تدریس تراز الف، 55 نفر دارای گواهی تراز ب و 39 نفر دارای گواهی تراز ج هستند؛ گفتنیاست 18 مدرس در بخش دانشآموزی، 27 مدرس در بخش دانشجویی و صنعتی، و 58 مدرس در هر سه بخش فعال هستند.