تاثیر دوره توان افزایی مروجین فناوری نانو بر دانشجویان
67969 ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲//////////////////////////////////////////////////////////////////////////
به گزارش خبر گزاری صدا وسیما: رادیو گفتگو در برنامه روزنه با آقای مهندس محمد باقری مطلق، دبیرگروه ترویج ستاد نانو کشور گفتگویی داشته که به شرح ذیل میباشد:
سوال: آقای مهندس از دورههای پیشین توان افزایی مروجین فناوری نانو بفرمائید که چگونه و با چه هدفی این دورهها راه اندازی شده است؟
باقری مطلق: این رویداد مختص دانشجویان به خصوص بچههایی که در مقاطع کارشناسی هستند است. رویکرد این برنامه همیشه این بوده بچههایی که به کارهای اجرایی علاقه دارند و کارهای تشکلی در دانشگاهشان انجام میدهندو انجمنی را مدیریت میکنند ما هر سال این بچهها را در دانشگاهی دور هم جمع میکنیم و یک سری آموزشهایی که عمدتا به دنبال این هستیم مهارتهای نرم این بچهها را ارتقا دهیم به آنها آموزش میدهیم، مهارتهای نرم یعنی چگونه رفتار سازمانی کنند؟ چگونه رزومه بنویسند، چگونه نامه نگاری اصولی کنند، کار تیمی چیست و اصول مذاکره چیست و بحثهایی از این جنس که بچهها بتوانند به گونهای در سطح دانشگاهشان بروند و تیم شکل دهند و همزمان با آن بتوانند با مسئولین دانشگاهشان ارتباط بگیرند و برنامههای اجرایی ایجاد کنند این رویدادها برکات زیادی برای دانشجویان دارد، این که سطح ارتباطاتشان بالاتر میرود و ضعف وجودی شان ارتقا پیدا میکند.
سوال: این موارد که فرمودید شاید خیلی ساده بیاید، ولی خیلی مهم است و تاثیرگذار است.
باقری مطلق: باورتان نمیشود دانشجویانی که با ما در کارهای اجرایی همکاری میکنند یعنی با مجموعه ستاد نانو و سعی میکنند رویدادهایی را در دانشگاهشان برگزار کنند من تا الان هیچ کدامشان را ندیدم که دغدغه شغل داشته باشند، چون آن قدر سطح مهارتهای بچهها بالا میرود و این قدر راحت میتوانند ارتباط بگیرند مهارتهای گفتاری شان ارتقا مییابد، شخصیت غر زدن تبدیل میشود به شخصیت سازندهای که به دنبال همکاری هستند و اینها فاکتورهایی هستند که به صورت عجیبی شخصیت بچهها را یک پله بالاتر میآورد و خیلی راحت در جامعه میتوانند ارتباط بگیرند و زندگی کنند و کارهایشان را پیگیری کنند. بچهها درگیر کارهای اجرایی میشوند و آن وقت متوجه میشوند که کار اجرایی در کشور و نه فقط در کشور ما هرجای دیگر که شما فکر میکنید مثلا میخواهید یک مسابقه برگزار کنید کلی باید مسئولیت به دوش بکشید آدمها را بیاورید و ببریدهمزمان مدیریت زمانی انجام دهید یا بحثهای مختلفی و خیلی چیزها که بچه ها میتوانند از دل این رویدادها یاد بگیرند.
سوال: حالا به دهمین دوره رسیدیم، در این دوره چه مواردی اضافه شده غیر از آنهایی که اشاره فرمودید؟
باقری مطلق: امسال برای اولین بار چند کار را انجام دادیم و یکی این بود که در دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری این دانشگاه این رویداد را برگزار کردیم یعنی از ابتدا تا انتهای این رویداد را توسط انجمن آن دانشگاه هماهنگ کردیم یعنی یک دانشجوی ۲۰-۲۱ ساله آمده کل این رویداد را برنامه ریزی کرده و حسابی هم ما را شرمنده کرد. ما امسال چندین برنامه را اضافه کردیم به آن، مثلا به صورت خاص ما امسال رفتار سازمانی را به صورت جدی به بچهها آموزش دادیم، یک بحث دیگری را که امسال پیگیری کردیم برای بچهها، شیوهها و فنون تدریس را سعی کردیم امسال یاد بدهیم. این چند موردی که عرض کردم به عنوان تغییرات این دوره است، ولی خوب ما هر سال سعی میکنیم بچهها را در یک دانشگاه جمع کنیم و شبکه کنیم و با هم ارتباط بگیرند تا بتوانند کارشان را انجام دهند.
سوال: آیا دانشجوها میآیند پیشنهاد دهند که مثلا برای دوره بعدی این مورد را هم اضافه کنیم یعنی نیازهایشان را مطرح کنند؟
باقری مطلق: این برنامه را بگویم که روز آخر رویداد میشود جلسه همفکری که از ساعت حوالی ۱۲ شروع میشود تا ساعت معمولا برنامهها را ما سه چهارساعتی میبینیم که معمولا ادامه هم پیدا میکند آن قدر که بچهها ایده دارند و کارهایشان را مطرح میکنند که این جلسه ما ادامه پیدا میکند معمولا ۴-۵ ساعت با بچهها صحبت میکنیم در مورد این که چه کنیم و چه برنامههایی را مثلا برای سال آینده اجرا کنیم و در دوره بعدی مثلا توان افزایی کدام دانشگاه را میزبان کنیم و چه اقداماتی را آن جا انجام دهیم این جا تقریبا میشود گفت که بچهها همه برنامه هایشان را ارائه میدهند و ما هم سعی میکنیم بعضی از برنامههایی که میتواند به صورت عمومی در کل دانشگاه برگزار شود را گلچین کنیم و به همه انجمنها ابلاغ کنیم.
سوال: نکتهای که فکر میکنم خیلی مهم است و همه هم بر آن تاکید دارند مسئله پیوند دانشگاه است با مراکزی که به صنعت مربوط میشود یا جاهایی مثل شرکتها و بقیه جاها، بفرمائید که در این جلسات و دورهها این امکان فراهم میشود که ارتباط برقرار شود بین این افراد؟
باقری مطلق: ما آن جا با بچهها برنامه ریزی میکنیم که در سالی که قرار است پیش رو داشته باشیم چه کارهایی را انجام بدهند یکی از محورهای بحثهای ما دقیقا همین است. بچهها نقش مروج را دارند مروج کسی است که میآید کارهای اجرایی مختلف را برنامه ریزی میکند برای این که دانشجویانی که اطراف خودشان هستند سطحشان را ارتقا دهند یکی از این کارها بحثهای بازدید از صنایع است که بچهها خودشان پیگیری میکنند.
برای مشاهده خبر کلیک کنید.